Tuesday 24 March 2009

Τσάι για όλα τα γούστα


Το περασμένο σαββατοκύριακο είχαμε επισκέπτες από Ελλάδα (γι' αυτό χάθηκα από τα ιστολόγιά σας και από προσώπου γης γενικώς). Ένα από τα πράγματα που κάναμε ήταν να πάμε μαζί σούπερ μάρκετ. Τα σούπερ μάρκετ είναι αντιπροσωπευτικά της ζωής των ντόπιων και διαφέρουν πολύ από χώρα σε χώρα. Στην Ελλάδα, ας πούμε, ακόμα και το μικρότερο σούπερ μάρκετ θα πουλάει ποικιλία γιαουρτιών. Στην Αγγλία τα ράφια με τα γιαούρτια είναι λίγα και η ποικιλία μικρή, ειδικά σε γιαούρτια χωρίς φρούτα. Όσο για αυτά που ξέρετε στην Ελλάδα με τα 0%, 2%, 4% κ.λπ. λιπαρά, ξεχάστε τα. Εδώ έχουμε κατά βάση δύο επιλογές: 0% και Total Greek Yoghurt (δοξασμένο το όνομα της FAGE).

Μπορεί να υστερούμε λίγο στα γιαούρτια, αλλά στο τσάι δίνουμε ρέστα και μάλιστα πολλά. Για του λόγου το αληθές, δείτε τον *διάδρομο* με τα τσάγια στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς μου. Σημειώνω ότι είναι ένα μεσαίου μεγέθους σούπερ μάρκετ σαν τον Σκλαβενίτη της γειτονιάς. Μην φανταστείτε ότι είχαμε πάει σε κανένα hypermarket τύπου Carrefour.


Όπως βλέπετε ο μισός διάδρομος έχει τα κανονικά τσάγια και ο άλλος μισός τα αρωματικά. Από μάρκες θα δείτε Twinings (προφ. Τουάινινγκς), που υπάρχουν και στην Ελλάδα, αλλά και πολλές άλλες που δεν κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, όπως Tetley, PG Tips, Typhoo, Yorkshire κ.λπ. Δεν θα δείτε πουθενά Lipton, το οποίο δεν πολυ-κυκλοφορεί εδώ, και θεωρείται κατώτερης ποιότητας.


Τα τσάγια τύπου Earl Grey κατατάσσονται στα αρωματικά και θα δείτε ότι υπάρχουν πολύ λίγα γιατί, αντίθετα με αυτό που πιστεύουν πολλοί ξένοι, το Earl Grey δεν χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στην Αλβιώνα. Όχι για κανένα άλλο λόγο αλλά γιατί είναι πολύ ελαφρύ και οι ντόπιοι προτιμούν τα μαύρα τσάγια, όπως το Assam, που έχουν πιο πλούσια και έντονη γεύση (το Assam θεωρείται ότι έχει την ίδια γευστική βαρύτητα με τον καφέ). Τα τσάγια αυτά πίνονται με γάλα και ζάχαρη. Η ζάχαρη είναι προαιρετική, το γάλα όχι. Όταν πάρεις τσάι απέξω (στο χέρι δηλαδή), το τσάι δεν είναι ποτέ Earl Grey, αλλά κατά πάσα πιθανότητα μείγμα μαύρων τσαγιών όπως Assam, Κεϋλάνης και Κένυας, που πωλούνται με την ονομασία English Breakfast tea. Στο Λονδίνο σε ρωτάνε αν θες γάλα, αλλά σε άλλες περιοχές της Αγγλίας (που δεν έχουν τόσους ξένους) βάζουν γάλα χωρίς να ρωτήσουν. Το τσάι το πίνουν σε μεγάλες κούπες και μαζί συνηθίζεται να τρώνε μπισκότα (τα οποία δεν τα βουτάνε) ή teacakes.


To τσάι στην Αγγλία πίνεται όλες τις ώρες: το πρωί μετά το ξύπνημα, πριν φύγεις για τη δουλειά, μόλις φτάσεις στη δουλειά, στο πρωινό διάλειμμα, με το μεσημεριανό φαγητό, στο απογευματινό διάλειμμα, μόλις πας σπίτι από τη δουλειά, ενώ βλέπεις τηλεόραση, πριν το βραδυνό, μαζί με το βραδυνό, μετά το βραδυνό, και πριν πέσεις για ύπνο.

Τώρα που το σκέφτομαι, είναι ώρα να φτιάξω ένα τσαγάκι...

36 comments:

G...P... said...

Πριν μερικά χρόνια είχα την εμπειρία ενός αγγλικού souper market, πράγματι στο τμήμα με το τσάι είχα παθει πλάκα με την ποικιλία. Περιττό να πώ πόσα διαφορετικά αγόρασα.

Σοφία said...

Να ένα σούπερ μάρκετ για μένα!!! Δεν μπορώ με τίποτε να πιω καφέ και ζω (χειμώνα - καλοκαίρι) μόνο με τσάι! Βέβαια δεν το θέλω πολύ βαρύ (γι' αυτό μου αρέσει το earl grey) και ποτέ με γάλα! Αυτός είναι ένας από τους λόγους που θέλω να επισκεφτώ το Λονδίνο!
Καλό βράδυ Σοφάκι!

Vassilis said...

"To τσάι στην Αγγλία πίνεται όλες τις ώρες".
Σοφία δεν θα μπορούσες να το πεις καλύτερα. Πριν μερικά χρόνια όταν για ένα διάστημα είχαμε βρεθεί με την Άσπα για δουλειές στο Newcastle, το αίμα μας κόντευε να αλλάξει χρώμα από το πολύ τσάι με γάλα! Τι μου θύμισες, πάω να φτιάξω ένα τσαγάκι τώρα, να είχαμε και μερικά scones για συνοδεία ...

Alitovios said...

Λογικά αφού πίνετε τόσο πολύ τσάι θα έπρεπε να το αγοράζετε χύμα/φρέσκο κι όχι συσκευασμένο το οποίο είναι χειρότερης ποιότητας.

Όσο για μαύρα να δοκιμάσεις το china keemun

DaNaH said...

Εγώ πάλι ούτε τσάι πίνω ούτε καφέ. Τον καφέ δεν τον μπορώ, κανένα είδος, και τσάι απλά δεν πίνω. Ίσως γιατί μου θυμίζει ασθένεια. :P

Μόνο σοκολάτα πίνω. Και την λατρεύω! :)

Δεν το ήξερα ότι οι Άγγλοι πίνουν τσάι όλες τις ώρες. Νόμιζα κάποια ώρα το απόγευμα ήταν το tea time!

Marietta said...

Τη μεγαλύτερη ποικιλία την έχω βρει στον Βασιλόπουλο και φυσικά σε μαγαζιά με ξένα προιόντα.
Στην Αγγλία όταν είχαμε πάει για τσάι σε ένα χωριουδάκι, πήραμε scones με cloted cream και μαρμελάδα, που το λάτρεψα! Θα μπορούσα να τα τρώω κάθε απόγευμα με το τσάι μου!

deadendmind said...

Κι εμένα μ'αρέσει πολύ όλη αυτή η ποικιλία! Δεν βρίσκω στην Ελλάδα όλες τις διαφορετικές μάρκες που έχει εδώ. Έχω ήδη δοκιμάσει αρκετά τσάγια κι έχω ενθουσιαστεί!

Ειδικά το chai, που μου αρεσει πολύ και δεν το βρίσκω στην Ελλάδα. Εδώ έχω μπει σε αποστολή να βρω το καλυτερο! :)

Alitovios said...

Μεγάλη ποικιλία τσαγιών στην Ελλάδα, κυρίως χύμα, θα βρείτε στο "Άρκευθος" (Καλλιθέα, Βικτώρια, Γλυφάδα) και στο "Δρόμος του Τσαγιού" (Κολωνάκι). Και τέλος υπάρχει και το tsai.gr, δοκιμασμένο και πολύ καλό.

Aspa said...

Πω πω τσάγια! Καταλαβαίνεις ότι βρίσκεσαι στην Αγγλία… Θα πάρω ένα γλυκάκι, ευχαριστώ!

Σοφία said...

@ G...P...: Ναι, αν σου αρέσει το τσάι, τα αγγλικά σούπερ μάρκετ είναι πειρασμός!

@ Σοφία: Να μην σε απογοητεύσω, αλλά αν πίνεις Earl Grey χωρίς γάλα, κι εδώ στην μειοψηφία θα είσαι! Άσε που το ίδιο Earl Grey θα βρεις όπως βρίσκεις και στην Ελλάδα (Twinings). Υπάρχουν όμως κι άλλα ελαφρά και αρωματικά τσάγια που δεν τα βρίσκεις σε ελληνικά σούπερ μάρκετ.

@ Vassilis: Scones, clotted cream & jam μμμμμ!

@ Alitovios: Τι εννοείς φρέσκο; Φυλαράκια και να το σουρώνω; Να μου λείπει! Το Keemun είναι ωραίο, αλλά μου φαίνεται πολύ ελαφρύ.

Σοφία said...

@ Δανάη: Teatime είναι όταν σερβίρεις μαζί γλυκά, ψωμάκια κ.λπ. αλλά αυτό γίνεται μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Τις υπόλοιπες ώρες απλά πίνεις tea.

@ Marietta: Μέχρι να δεις τις θερμίδες που έχουν όλα αυτά και να αλλάξεις γνώμη ;-)

@ Deadendmind: Το chai μου αρέσει κι εμένα, ειδικά τις κρύες νύχτες του χειμώνα είναι τέλειο!

@ Aspa: Γλυκάκι μόνο; Χωρίς τσάι;;;

Dr Low said...

Πριν το σεξ (κάτσε μανάρι μου πιω μια γουλιά)...μετά το σεξ (μωρό μου πιάσε ένα τσαγάκι μαζί με το τασάκι)...

Α ρε αθάνατη Ελλάδα! Φραπέ και νες ρεεεεε...όλες τις ώρες και παντώς καιρού...

Και μιας και το είπαμε ας κάνω κι εγώ το λουμίδη μου!

Καλημέρα Σοφία μας...μας έλειψες καλέ!

VAD said...

Εδώ λες να το κολλησαν από τους Αγγλους;Καθε ώρα και στιγμή πίνουν τσάι με γάλα!Κι απο ζάχαρη;μισό φλυτζάνι ζαχαρη,μισο τσάι!

Giannis said...

Μετά απο 3 Ινδούς συναδέρφους, νομίζω οτι το θέμα του τειου... αρχίζω να το κατεχω!!!

αγαπημένα μου είναι το PG Tips και το Tata tea (ναι αυτοι που φτιαχνουνε και το πιο φτηνο αμάξι στο κόσμο). Όλα αυτα ανήκουνε στα λεγόμενα assam tea που είναι το μαύρο τσαι, το made in India.

Καλά πολύ πλακα έχει το english tea ή by the allowance of her majestry... που γράφουνε τα κουτάκια τους!λες και το τσαι φτιάχνετε στην Αγγλία.

Αμα βρείτε κανένα Ινδό, ειδικά από τη βόρεια Ινδία, ζητήστε του να σας φτιάξει τζιντζερ τσαι! Ο τρόπος παρασκευης μοίαζει με μαγείρευμα, με τα μπαχάρια του κλπ κλπ, αλλά το αποτεσμα.. απλά εκπληκτικό.

Τώρα για πράσινο τσαι, δεν ξέρω δεν με ενδθουσιάζει ιδιαίτερα, παρόλο που έχω δοκιμάσει πολλή λόγω των κινέζων και Βιετναμέζου συναδέρφων. Δεν μου κάνει κλικ στον ουρανίσκο μου, αλλά αυτό πάντα είναι και θέμα γούστου.

Αυτό το είδος τσαι που θέλω πραγματικά να δοκιμάσω είναι το ιαπωνκό, το οποίο είναι και πανάκριβο!

PS: Σοφία εκτός από φαγε γιαούρτι, μηπως έχετε και μεβγαλ? α και στα τουρκικα καταστηματα μπορω να βρω και κολιο γιαουρτι.
:):):)

Anonymous said...

Όταν πολύ παλιά ξακίνησα ομοιοπαθητική αντικατέστησα τον καφέ με τσάι. Όλα τα χρόνια έπινα μαύρο τσάι αλλά όχι breakfast. Μετά το γύρισα στο πράσινο διότι δεν είναι οξειδωμένο. Σπάνια να πιω πια μαύρο τσάι.

Στην Ελλάδα δε βρίσκω καλό τσάι. Κι αν το βρω είναι πανάκριβο. Το ίδιο ακριβώς κοστίζει τα διπλά από ότι στην Ευρώπη. Μια καλή ποικιλία έχει ο μικρός Βασιλόπουλος στη Σταδίου δίπλα στην πλατεία Κλαυθμώνος.

Από μαύρα προτιμώ Assam αλλά και το darjeling δεν είναι κακό. Βέβαια το Assam είναι πολύ βαρύ και συνήθως πάντα το αναμειγνύουν με άλλα τσάγια.

Τα πράσινα δεν έχουν ιδιαίτερες διαφορές. Ένα καλό έχει ο Βασιλόπουλος που είναι ολόκληρο φύλλο. Αν είμαι εκτός Ελλάδας αγοράζω χύμα από μαγαζιά για τσάι.

Nikos Lioliopoulos said...

Μα πως το πίνετε αυτο το τσαι; Εγω ω γνήσιος Έλλην προτιμώ την φραπεδουρα ή τον Ελληνικο καφέ.

Anonymous said...

ice tea

Σοφία said...

@ El: Χαχαχα όπως μάθει κανείς ;-)

@ VaD: Το γάλα μπορεί, τη ζάχαρη όχι. Εδώ το πολύ να βάλουν 1 κουταλάκι. Για να καταλάβεις, στο γραφείο είμαι η μόνη που πίνει τσάι με μισό κουταλάκι ζάχαρη, οι υπόλοιποι το πίνουν σκέτο.

@ Giannis: Συμφωνώ κι εγώ. Το πράσινο δεν με συγκινεί ιδιαίτερα. Στο ginger tea βάζουν κι άλλα μπαχάρια εκτός από πιπερόριζα; Εδώ το τσάι με τα μπαχάρια το λένε chai και είναι πραγματικά πολύ ωραίο, αλλά φυσικά το παίρνουμε έτοιμο.

Μεβγάλ γιαούρτι δεν θυμάμαι να έχω δει, αλλά έχω καιρό να πάω σε τούρκικο μαγαζί (όπου πολύ συχνά βρίσκεις φέτα Δωδώνη). Στα σούπερ μάρκετ βρίσκεις σχεδόν αποκλειστικά προϊόντα ΦΑΓΕ και φέτα Κολιός (που δεν τρώγεται).

@ Anonymous: To Darjeeling είναι ωραίο, αλλά αν σου παραπέσει γάλα γίνεται σαν νερόπλυμα, γι' αυτό το αποφεύγω. Μου αρέσει και το ice tea και το φτιάχνω με την ίδια συνταγή που δίνεις στον υπερσύνδεσμο, αν κι εμείς το καλοκαίρι συνεχίζουμε να πίνουμε ζεστό τσάι (όταν η θερμοκρασία είναι 15 βαθμοί δεν σε χαλάει).

@ Nikos.Loliopoulos: Φραπέ πίνω όταν κάνει ζέστη, αλλά ελληνικό με τίποτα. Δύο φορές έχω πιει όλες κι όλες στη ζωή μου, και τη μία έβαλα γάλα για να τον καταφέρω!

Penelope said...

Σοφία τελικά δεν ξέρω αν το trademark τους είναι το τσάι ή το κεικ ;) Χαίρομαι που διαβάζεις το βιβλίο μου και σε ευχαριστώ πολύ που το έβαλες στο μπλογκ σου χχ

fvasileiou said...

Βαλτή είσαι!
Είμαι άνθρωπος του καφέ -το πρωινό μου είναι καφές σκέτος, το δεκατιανό μου καφές σκέτος, το επιδόρπιό μου καφές σκέτος, το απογευματινό μου καφές σκέτος- αλλά τώρα τελευταία, έπειτα από το μπλα-μπλα και τα επιχειρήματα φίλων και γνωστών, προσπαθώ να εντάξω στη μέρα μου και το τέιον. Πήρα, λοιπόν, κάτι ωραιότατα φλιτζανάκια, μεριδούλες και δύο αρώματα τσαγιού -το ένα απλό λεμόνι, το άλλο κάτι πιο εξεζητημένο, με κομμάτια φρούτων, μπαχάρια και κάτι άλλα, αδιευκρίνιστα συστατικά.
Ίσως ακούγεται εντυπωσιακό, αλλά στην πραγματικότητα σπανίως θυμάμαι να φτιάξω ένα τσαγάκι...

moukelis said...

Το Twinnings γιασεμί ειναι το πιο αγαπημενο μου!
Ωραια και τα μαυρα,αλλα εμενα που δεν πινω καφε μου φερνουν υπερενταση.Προτιμω Γκριζο Κομη,ειδικα το απογευμα!

Σοφία said...

@ Penelope: Νομίζω και τα δύο μαζί :-)

@ FVasileiou: Πολύ αρωματικό σε βρίσκω, και αν πίνεις τον καφέ σκέτο, τα τσάγια αυτά θα σου πέσουν ελαφρά έως πανάλαφρα θα έλεγα. Έχεις σκεφτεί να δοκιμάσεις κάτι πιο πλούσιο σε γεύση;

@ Moukelis: Υπάρχει και η Γκρίζα Κυρία (Lady Grey) αν θες κάτι παρόμοιο αλλά πιο ελαφρύ. Επίσης από την Twinings.

Anonymous said...

Μ'αρέσουν πολύ αυτά τα αφιερώματα σου στα μικρά, καθημερινά! Και εγώ την ψευδαίσθηση του Earl Grey είχα για κανόνα στην Αγγλία.
Εγώ πάντως επιμένω πως η διαδικασία του να φτιάξεις έναν ελληνικό καφέ είναι από μόνη της μια στιγμή απόλαυσης και μια αγχολυτική διαδικασία. Άσε που το "φλυντζάνι" είναι η καλύτερη δικαιολογία για να ανοιχτείς και να μιλήσεις για καποιο πρόβλημα σου στην παρέα! ;)
Μαρία

Γκρινιάρης said...

Φεύγοντας φρόντισα να πάρω μερικές προμήθειες! Χε χε!

Σοφία said...

@ Μαρία: Μα και το τσάι έχει διαδικασία στην παρασκευή... να βράσεις το νερό, να ζεστάνεις το φλυτζάνι, να βάλεις γάλα, να ανακατέψεις, να βγάλεις το σακουλάκι, να βρεις τα μπισκότα κ.λπ. Η δε πρώτη γουλιά είναι το τέλειο αγχολυτικό!

@ Γκρινιάρης: Όχι που θα έφευγες με άδεια χέρια ;-)

George said...

Σοφία μου και εγώ οπαδός του φραπέ αλλά και του ελληνικού. Κλασικός Έλληνας δλδ. Βέβαια όταν καμιά φορά πίνω τσάϊ προτιμώ το White tea. Βλέπεις όπως περιγράφεις εδώ δεν έχει και μεγάλη ποικιλία. Μας έχουν γεμίσει και με αυτά που έχουν άρωμα καραμέλας άρωμα τροπικών φρούτων και δεν συμμαζεύεται.

Σοφία said...

Αυτό με το άρωμα καραμέλα θα ήθελα να το δοκιμάσω! Εδώ δεν το έχω δει, μόνο στην Ελλάδα.

Crazy Tourists said...

Την ώρα που έγραφες το ποστ μόλις είχα πιει το τσαι μου!!
Κρίμα που εδώ δεν είναι πολύ διαδεδομένο!!
Πρέπει να κανονίσουμε ένα ταξιδάκι προς τα κει σύντομα!!!
Ωραίο το Assam!!

Τρελοτουρίστρια

moukelis said...

Ωραιο και το Lady Grey αλλα εδω δεν το βρισκω ευκολα... :@(

Σοφία said...

@ Τρελοτουρίστρια: Ναι, ναι, να κανονίσετε. Τι τρελοτουρίστες είσαστε;

@ Moukelis: Ούτε κι εδώ είναι πολύ διαδεδομένο, αλλά σε μεγαλούτσικο σούπερ μάρκετ το βρίσκεις σίγουρα. Μήπως να έκανες ένα ταξιδάκι; Χεχε ;-)

fvasileiou said...

Μα δοκιμάζω!
Υπάρχουν διάφορες ποικιλίες καφέ -δεν εννοώ τους αρωματικούς- με πολλές γευστικές αποχρώσεις.
Ίσως πρέπει κάποτε κάτι να γράψω γι' αυτό...

Σοφία said...

Όχι, εννοούσα *τσάι* πιο πλούσιο! Για τον καφέ το ξέρω, δοκιμάζω κι εγώ πού και πού αν και δεν είμαι πολύ φαν γενικότερα.

Anonymous said...

Ωραίο το τσάι ειδικά το μαύρο τα απογεύματα του χειμώνα, αλλά ένας εσπρέσο με λίγο γάλα δε συγκρίνεται...παντως γράφετε ότι χάρη στο τσάι οι Αγγλοι είναι τόσο ψύχραιμοι κι ότι αυτό είναι η παρηγοριά τους σε ότι κι αν τους ταράξει, νευριάσει, μελαγχολήσει, θυμώσει...στα βιβλία τουλάχιστον...

moukelis said...

Ναι βρε,διπλα ειναι η Καλυμνος,θα πεταχτω!χιχι

KitsosMitsos said...

Από τις αγαπημένες μου συνήθειες! Το προτιμώ έναντι του καφέ.

Σοφία said...

@ Anonymous: Είναι σίγουρα ψύχραιμοι, αλλά όχι επειδή πίνουν τσάι! Πάντως είναι αλήθεια ότι θεωρούν πως το τσάι γιατρεύει τα πάντα (πώς λέμε εμείς για τον καφέ, πιες ένα καφεδάκι να πάνε τα φαρμάκια κάτω; ε αυτοί αντί για καφέ πίνουν τσάι).

@ Moukelis: Όλα μια ιδέα είναι ;-)

@ KitsosMitsos: Κι εγώ :-)