Wednesday 19 September 2007

Ορθοπεταλιές στο κέντρο της πόλης


Σήμερα το πρωί είχα μια (ακόμα) λογομαχία με τον Γκρινιάρη σχετικά με την ποδηλασία στην πόλη. Την κουβέντα αυτή την έχουμε ξανακάνει 2-3 φορές και πάντα δυσκολευόμαστε να βρούμε κοινό σημείο. Για να σας δώσω να καταλάβετε, ο Γκρινιάρης είναι φανατικός υποστηρικτής της χρήσης ποδήλατου για τις μετακινήσεις μέσα στην πόλη, ενώ εγώ βρίζω φανατικά κάθε ποδηλάτη που βρίσκεται στον δρόμο μου (και ειδικά στο πεζοδρόμιό μου). Όπως και να το δεις, έχουμε ...διαφορετικές οπτικές γωνίες.

Στα πλαίσια της κουβέντας, του είπα για το πρόγραμμα Velib' που έχουν στο Παρίσι, και του υποσχέθηκα ένα ποστ με λεπτομέρειες και φωτογραφίες. Ιδού λοιπόν:

Ο δήμαρχος του Παρισιού Bertrand Delanoë ξεκίνησε τον περασμένο Ιούλιο ένα πρόγραμμα ενοικίασης δημόσιων ποδηλάτων με το όνομα Velib' (από τις γαλλικές λέξεις vélo, που σημαίνει ποδήλατο, και libre που σημαίνει ελεύθερος). Αρχικά 10.648 ποδήλατα τοποθετήθηκαν σε 750 σημεία της πόλης, απ' όπου μπορεί να τα παραλάβει κανείς με μόνη προϋπόθεση να έχει πιστωτική κάρτα. Η χρήση του ποδήλατου είναι δωρεάν για την πρώτη μισή ώρα, ενώ για την επόμενη μισή ώρα το κόστος είναι 1 ευρώ, για την επόμενη μισή 2 ευρώ και από εκεί και πέρα 4 ευρώ για κάθε μισή ώρα. Μετά τη χρήση, μπορείς να αφήσεις το ποδήλατο σε οποιονδήποτε από τους 750 σταθμούς, δηλαδή δεν χρειάζεται να το επιστρέψεις από εκεί που το πήρες.


Απ' ό,τι είδα τον Αύγουστο που ήμουν στο Παρίσι, τα ποδήλατα αυτά έχουν πολλή πέραση. Έξω από το ξενοδοχείο μας υπήρχε ένας σταθμός Velib' και το πρωί που τον παρακολουθήσαμε για 10-15 λεπτά, ερχόταν συνέχεια κόσμος και έπαιρνε ή άφηνε ποδήλατα. Από όσους σταθμούς περάσαμε δεν είδαμε κανέναν άδειο, και κανέναν τόσο γεμάτο που δεν χωρούσε να αφήσεις ποδήλατο. Ο δήμος άλλωστε έχει υπαλλήλους που φροντίζουν ώστε όλοι οι σταθμοί να είναι επαρκείς. Στις μόνες περιοχές που υπάρχει πρόβλημα είναι σε αυτές που βρίσκονται σε λόφους, όπως η Μονμάρτη, αφού εκεί παρατηρείται το φαινόμενο οι κάτοικοι να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα στην κάθοδο, αλλά όχι στην άνοδο. Επίσης έχουν παρατηρηθεί και κάποια επεισόδια βανδαλισμού. Εκτός αυτών, το πρόγραμμα θεωρείται πετυχημένο, καθώς υπολογίζεται ότι το κάθε ποδήλατο νοικιάζεται κατά μέσο όρο 6 φορές την ημέρα! Μάλιστα ο δήμαρχος του Παρισιού έχει δεσμευτεί να τοποθετήσει σταθμούς Velib' κάθε 300 μέτρα, και μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει αυξήσει τον αριθμό των διαθέσιμων ποδηλάτων σε 20.600 και των σταθμών σε 1451.

Ανάλογο πρόγραμμα έχει και η Λυών, με το όνομα Vélo'V το οποίο αν κρίνω από τον αριθμό των ποδηλάτων που είδαμε στην πόλη, πρέπει να είναι πολύ δημοφιλές τόσο με τους Λυωνέζους όσο και με τους τουρίστες.


Ο δήμαρχος του Λονδίνου ανακοίνωσε πρόσφατα ότι εξετάζει την πιθανότητα να εφαρμοστεί ανάλογο πρόγραμμα και εδώ (βοήθειά μας). Στο μεταξύ θα κλείσει τους κεντρικούς δρόμους της πόλης την ερχόμενη Κυριακή για μια εκδήλωση με τίτλο London Freewheel που σκοπό έχει την προώθηση των ...ορθοπεταλιών. Όσοι πιστοί προσέλθετε. (Γκρινιάρηηηηηηη θα πας?)

33 comments:

philos said...

Τα είπες όπως πάντα αναλυτικότατα και πλήρη στοιχείων.
Δεν έχω να προσθέσω τιποτε παραπάνω.

Sourotiri said...

Απ'οσο ξερω το ιδιο γινεται και στην Βαρκελωνη.

Και το βρισκω θαυμασια ιδεα ομολογω :)

Anonymous said...

Βρε θηρίο! Εγώ ποτέ δεν θα σκεφτόμουν στις διακοπές μου να τραβήξω φωτοιγραφία, ποδήλατα! Έχεις τελικά δημοσιογραφικό δαιμόνιο!

Anonymous said...

Ασχετο: «Η θεραπεία του Σοπενάουερ» σου άρεσε; Το έχω αγοράσει και εγώ, αλλά δεν το έχω ξεκινήσει ακόμα.

Σοφία said...

@ Philos: Αυτό το εκλαμβάνω ως κοπλιμέντο :-)

@ Sourotiri: Και σε άλλες πόλεις επίσης. Νομίζω Βρυξέλλες και Βιέννη (αλλά μπορεί να κάνω και λάθος).

@ Penny: H αλήθεια είναι ότι φωτογραφίζω τα πάντα. Ακόμα και σκουπιδοτενεκέδες έχω φωτογραφήσει!
Την θεραπεία του Σοπενάουερ την έχω ξεκινήσει δύο φορές και δεν βλέπω να την τελειώνω...

Dimos El Grec said...

Ευρώπη ρε γμτ! Αυτά είναι!
Κάτι τέτοια με κάνουν να νιώθω ότι είμαι στο Burundi κάπου στα βάθη της αφρικής κι όχι ένας από τους 15 πρώτους της Ε.Ε.

DaNaH said...

Για το πρόγραμμα velib είχα διαβάσει, δεν γνώριζα ότι υπάρχει κάτι αντίστοιχο και σε άλλες πόλεις!

Έξυπνο το λογοπαίγνιο για το πρόγραμμα στην Lyon, μου άρεσε! :)

Να μην ξεχνάμε επίσης ότι το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο! (Είναι η μόνη "παγκόσμια μέρα..." που θυμάμα γιατί είναι τα γεννέθλια της κολλητής μου χεχε)

Μακάρι να αρχίσουμε στην Ελλαδίτσα να ακολουθούμε το παράδειγμα των περισσοτέρων ευρωπαϊκών πόλεων, έστω μόνο για αυτήν την μέρα, και να περιορίσουμε στο ελάχιστο την κυκλοφορία των αυτοκινήτων μας!

Σοφία περιττό να πω ότι οι φωτογραφίες είναι φοβερές! Για το velib είχα διαβάσει πριν μερικές μέρες στο internet και υπέθεσα ότι πρόκειται για νέο και φρέσκο πρόγραμμα! Πότε πρόλαβες βρε θηρίο και τράβηξες photos ΚΑΙ στο Παρίσι ΚΑΙ στην Λυόν;;; :)

You Rock!

Πίκος Απίκος said...

Τι να πω... Καλές ορθοπεταλιές και στους Λονδρέζους:)

Νομίζω όσο το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μεγαλώνει και χειροτερεύει την κατάσταση τέτοια μέτρα θα εμφανιστούν παντού.

Όσο για την Ελλάδα...

Αν δεν ξεμείνει ο κόσμος από βενζίνη/πετρέλαιο σε παγκόσμιο επίπεδο ώστε να μην υπάρχει ούτε μία σταγόνα, ο μέσος Έλληνας θα παίρνει πάντα το αυτοκίνητό του να πάει παντού, όσο κοντά κι αν είναι:)

ΦANTAΣΙόΠΛΗΚΤΟΣ... said...

ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟΟΟΟΟΣΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΦΥΓΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ...ΦΤΑΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΜΕΤΑΦΟΡΑ...ΤΟΟΟΟΣΟ ΜΠΡΟΣΤΑ....ΟΠΩΣ ΛΕΕΙ ΚΙ Ο "DIMOSTHENIS K"...ΕΥΡΩΠΗ ΡΕ ΓΜΤ!!!!Μ'ΑΡΕΣΕΙ Η ΠΛΗΡΗΣ ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ,Η ΜΙΚΡΗ ΑΛΛΑ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥΣ.THANKS ΣΟΦΙΑ ΜΟΥ...ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ...

Σοφία said...

@ Dimosthenis: Δεν έχεις άδικο. Όσον αφορά σε θέματα περιβάλλοντος, μάλλον κάπου εκεί βρίσκεσαι.

@ Δανάη: Με τις ευχές δεν γίνεται τίποτα, χρειάζονται και πράξεις. Ειδικά όταν η κάθε οικογένεια/ζευγάρι στην Αθήνα έχει από δύο αυτοκίνητα...
Ξέρεις αν διοργανώνεται κάτι σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη αυτό το σ/κ?
Όσο για τις φωτογραφίες, έτυχε να είμαι στο Παρίσι 2 εβδομάδες μετά την έναρξη του προγράμματος Velib' και την επόμενη μέρα πήγαμε στη Λυών :-)

@ Πίκος Απίκος: Ναι, αλλά αυτό κάποτε πρέπει να αλλάξει - κατά προτίμηση πριν ξεμείνουμε εντελώς από πετρέλαιο.

@ Φαντασιόπληκτος: Έχετε φτάσει σε επίπεδα Star Trek (Beam me up, Scotty! κ.λπ.)?

Μ said...

Καλημέρα!
Το είχα δει και εγώ σε μια εφημερίδα αυτό το θέμα και μου άρεσε πολύ σαν ιδέα. Ούτως ή άλλος έχει αποδειχθεί με μελέτη ότι η πλειοψηφία αυτών που κάνει μεγάλη χρήση του αυτοκινήτου το χρησιμοποιεί για πολύ μικρές μετακινήσεις.
Εύχομαι να έρθει κάποια στιγμή και στην Ελλάδα!

kat. said...

μάλλον θα συμφωνήσω με τον γκρινιάρη και εγώ!

λατρεύω το ποδήλατο και να μπορούσα να το χρησιμοποιώ και στο κέντρο της πόλης, θα το έκανα!

όμως..

Anonymous said...

Πολύ ωραίο, μακάρι να το κάνουν και εδώ!!! Πάντως στο κομμάτι του πεζοδρομίου έχεις ένα δίκιο... Στο βερολίνο (που ακόμα και τα 2χρονα παιδάκια κυκλοφορούν με το ποδήλατο τους) όλη την ώρα άκουγα ένα συνεχές ντριιιιιν από τα κουδουνάκια τους, γιατί ξεχνιόμουν... και πάαααααρα πολλές φορές παραλίγο να με πατήσουν!!

Anonymous said...

Αυτά είναι για τους κουτόφραγκους που δεν τους αρέσει να πήζουν στην κίνηση και νοιάζονται και για παλαβομάρες όπως γυμναστική κλπ. Εμείς οι ξύπνιοι, οι ελληνάρες, οι καπεταναίοι της ασφάλτου, οι αεροπόροι των μεγάλων δρόμων, γεννηθήκαμε και ζούμε με ένα όνειρο: Να πεθάνουμε με το τιμόνι ανα χείρας, να φάμε όποιον όμοιό μας πάει να μας κάνει προσπέραση και να τιμωρήσουμε όποιον άθλιο πεζό νομίζει ότι μπορεί να περπατάει ελεύθερος. Ρε εμείς έχουμε κατακτήσει την μεγάλη ιδέα και οι άλλοι κοιμούνται στην σέλλα τους... Όταν αυτοί τρώγαν βελανίδια εμείς μπαίναμε ανάποδα σε μονόδρομο ρεεεεε

Nobody said...

Είναι τρελοί αυτοί οι Γαλάτες

Anonymous said...

Όταν είχα πάει στο Άμστερνταμ είχα πάθει την πλάκα μου με το πόσα ποδήλατα κυκλοφορούσαν. Θυμάμαι ότι ήταν τόσο φθήνό να αγοράσεις ένα παλιό ποδήλατο από το να χρησιμοποιήσεις τις συγκοινωνίες για τρεις μέρες (όσο κάθισα εγώ).
Τότε όμως η παρέα μου δεν ήταν και πολύ σλυμφωνη.
Μέχρι τότε νόμιζα ότι μόνο στην Αγγλία έχουν την κουλτούρα του ποδηλάτου στο αίμα τους (και στην Κίνα, αλλά στην Κίνα δεν πήγα ακόμη).Γενικώς οι Ευρωπαίοι είναι πιο συνειδητοποιημένοι από του παρτάκηδες τους Έλληνες.
Το μόνο μειονέκτημα με τη χρήση του ποδηλάτου είναι ο καιρός και στην Αγγλία βρέχει πάρα πολύ.

ΦANTAΣΙόΠΛΗΚΤΟΣ... said...

ΚΑΙ ΒΑΛΕΕΕΕΕΕ......ΓΙΑ ΜΑΣ ΠΛΕΟΝ ΤΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΦΑΝΤΑΖΕΙ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ... :-) (SPOK)...ΓΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑ ΤΙ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΑΝ ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΟΦΙΑ ΜΟΥ?

Anonymous said...

ontws kali idea...proupothesi to...isiwmaaaa....

DaNaH said...

Σοφία μου, σχετικά με τις εκδηλώσεις που με ρώτησες... Δες εδώ

Ασκαρδαμυκτί said...

Σοφάκι, δεν ξέρω τι με έπιασε... αλλά είδα "ορθοπεταλιές" και περίμενα να διαβάσω για... αλλαξοκωλιές!
(σόρυ...αλλά αν δεν το έλεγα θα έσκαγα!)

Σοφία said...

@ Μαρία & Kat: Λίγο-πολύ είναι στο χέρι σας...

@ Laxanaki: Σε καταλαβαίνω απόλυτα. Το πώς επιβίωσα από τα ποδήλατα στο Άμστερνταμ είναι θαύμα!

@ Μανώλης: Είσαι άπαιχτος!

@ Nobody: Καλησπέρα :-)

@ Maroulakos: Μπααααα η Αγγλία είναι συγκριτικά πολύ πίσω, ειδικά σε σύγκριση με χώρες όπως Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία κ.λπ.

@ Φαντασιόπληκτος: Αναρωτιόμουν αν οργανώνονται κάποιες εκδηλώσεις για την Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο.

@ Topapei: Το ποιο;

@ Δανάη: Thanks!

@ Άσκαρ: Ο πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται :-p

Anonymous said...

Laxanaki και Σοφία, και εγώ ακριβώς το ίδιο είχα πάθει σε Βερολίνο και Στοκχόλμη, και ένοιωθα ηλίθια! Θείκό το σχόλιο του Μανώλη.

Anonymous said...

Καλημέρα! ναι το ποδήλατο είναι μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση αλλά ας μην ξεχνάμε πως είναι σαν τη ζωή.....στον ίσιο δρόμο και στην κατηφόρα δεν χρειάζεται πολύ προσπάθεια! Με τις ανηφόρες τι γίνεται; :) :P

Γκρινιάρης said...

Καλημέρα! Κάλλιο αργά παρά ποτέ, ε;

Ωραίο το post σου περί Γαλλίας, και ωραίες φωτογραφίες!

Τι βγάζεις τις λογομαχίες μας στον αέρα, ε; :D Χαχα!
Τουλάχιστον συμφωνούμε οτι διαφωνούμε, κάτι είναι κι αυτό.

Το καλό με αυτές τις πόλεις (τουλάχιστον για Λονδίνο, Βαρκελώνη και Άμστερνταμ, για Παρίσι και Λυων δεν ξέρω) είναι οτι είναι αρκετά επίπεδες και βολεύει το ποδήλατο αρκετά. Αλλά μη γελιώμαστε, δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και η όλη νοοτροπία, όπως πολύ σωστά έγραψες και στο επόμενο σου post.

Ναι, λέω να πάω στο Freewheel την Κυριακή. Αν ο καιρός δε μας τα χαλάσει.

Γκρινιάρης said...

Ηλιογράφε, στις ανηφόρες κατεβάζεις ταχύτητα! Πίστεψε με, ανεβαίνεις τα πάντα πλέον! :)

Σοφία said...

@ Penny: Άλλη αίσθηση, ε;

@ Ηλιογράφος: Στις ανηφόρες της ζωής, τραβάς κουπί. Στις ανηφόρες των ποδηλάτων, κατεβάζεις ταχύτητα ;-)

@ Γκρινιάρης: Χεχε... τα εν οίκω εν δήμω, κατά το αρχαίο ρητό ;-)
To Παρίσι και η Λυών έχουν πολύ βαρβάτες ανηφόρες. Στην Αθήνα όλο το κέντρο είναι πλακέ, είδες όμως πουθενά ποδήλατα;
Fingers crossed for nice weather!

Γκρινιάρης said...

Thanks! Οι προβλέψεις είναι θετικές!

Anonymous said...

ΜΑ ΠΑΤΕ ΚΑΛΑ
ΤΙ ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΑ ΛΕΤΕ .

ΚΑΙ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΙ - Η ΚΥΡΙΑ ΛΟΥΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΨΕΛΗ - ΜΕ ΤΟ ΛΑΔΩΜΕΝΟ ΜΑΛΛΙ ΤΟ ΤΖΙΠ 3,7 ΛΙΤΡΑ . Ε !
Μμμ ειδατε που δεν μπορείτε να μου πείτε κάτι . Ξέρετε ποσο υπέφερε για να μαθει, να πηγαίνει να αγοράση καλτσόν με το σίδερο .
Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα χρυσά μου .
Τα ποδήλατα τα έζησα στην Γερμανία το 1989 που έμεινα 5 μηνες και έκλεγε η ψυχή μου . Αλλα τι κάνουμε EDO EINAI BALKANIA .

Καληνύκτα και κάλη τύχη

Σοφία said...

Να σου πω ακριβώς τι θα κάνει: Θα μάθει να πηγαίνει με ταξί, λεωφορείο, τραμ, τρόλλεϋ, μετρό ή ακόμα και περπατώντας (το ποδήλατο δεν το λαμβάνουμε υπ'όψην). Αυτό θα το μάθει όταν ο δήμαρχος της περιοχής θα απαγορεύσει την στάθμευση σε όλους τους κεντρικούς δρόμους και θα βάλει λεωφορειόδρομους σε όποιον δρόμο έχει πάνω από μία λωρίδα κυκλοφορίας. Γιατί αν η κ. Λούλα μπορεί να πάει με το αυτοκίνητο όσο γρήγορα (ή περισσότερο) απ' όσο θα έκανε με ένα ΜΜΜ, δεν της κοστίζει τίποτα εκτός από βενζίνη και βρίσκει να παρκάρει, θα συνεχίσει βέβαια να πηγαίνει με το jeep.

KitsosMitsos said...

Όσο για το εορτασμό της μέρας χωρίς αυτοκίνητο, το μόνο που έκανε ο δήμος Αθηναίων ήταν να είναι δωρεάν οι μετακινήσεις με τα μέσα μεταφοράς. Αλλά οι κουτοφραγκοι πήραν πάλι αμάξι γιατί "ευκαιρία είναι, σήμερα δε θα'χει κίνηση". Πάντα τέτοια, λοιπόν!

Σοφία said...

Αυτό το είχαν κάνει και πέρσυ, αλλά το διαφήμισαν καθόλου για να το μάθει ο κόσμος; Γιατί εγώ 2-3 άτομα που ρώτησα δεν ήξεραν τίποτα. Η ουσία ενός τέτοιου μέτρου είναι να παρακινήσεις όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο να αφήσει το αυτοκίνητο στο σπίτι και να επωφεληθεί των ΜΜΜ ώστε στο μέλλον να τα ξαναχρησιμοποιήσει. Αν αυτό δεν συμβεί, τα δωρεάν εισιτήρια μία μέρα το χρόνο είναι απλά μια κίνηση χωρίς αποτέλεσμα.

Όσο για αυτούς που πήραν αυτοκίνητα χθες, υπάρχει τρόπος να τους αποτρέψεις. Μπορείς να κάνεις μια καμπάνια του στυλ: "Ελάτε να ζήσετε την Αθήνα των παιδιών μας" (ή κάτι ανάλογα εντυπωσιακό) και για μία μέρα να απαγορεύσεις εντελώς το πάρκιν στους δρόμους, να πεζοδρομήσεις κάποιους κεντρικούς δρόμους αφήνοντας μόνο τους λεωφορειόδρομους, να οργανώσεις ποδηλατοπορείες κ.λπ.

Mailo® said...

Το ποδήλατο είναι το μόνο δίκυκλο που μου αρέσει (νιώθω πιό ασφαλής).
Το χρησιμοποιώ συχνά και αρκετά αλλά όχι για μέσα στη πόλη. Εκτός τη μπόχα και τα καυσαέρια που θα πρέπει να ανασαίνεις και μάλιστα σε μεγαλύτερο πσοσοστό λόγω σωματικής κόπωσης, κινδυνεύεις και από τους Ελληναράδες "οδηγούς".
Η Ελλαδίτσα μας θέλει κατάλληλη υποδομή πρίν γίνει Ευρώπη και μερικά ασθενοφόρα παραπάνω stby στους δρόμους!
Καλή ιδέα αλλά...

Σοφία said...

Καλημέρα Mailo! Σαν τα χιόνια :-)

Σίγουρα η συγκεκριμένη ιδέα είναι για το μέλλον. Στο μεταξύ χρειάζονται διάφορες αλλαγές στον τρόπο που γίνονται οι μετακινήσεις στην πόλη, και το θέμα είναι ποιος θα τις κάνει...