Wednesday 24 February 2010

Ίντερνετ για αρχάριους και ατάκες μαμάς

Η μητέρα μου ανακάλυψε τους υπολογιστές και το ίντερνετ αφού πάτησε αισίως τα 60. Σε αντίθεση με τον πατέρα μου, που βλέπει κομπιούτερ και στρίβει ("αυτά είναι πράγματα του διαβόλου"), η μαμά έχει ασπαστεί τις νέες τεχνολογίες: Skype, Google, Gmail, Flickr, YouTube. Μόνο στο Facebook δεν έχει μπει, αλλά δεν βλέπω να αργεί.

Όποτε πάω στην Ελλάδα προσπαθούμε να βρίσκουμε χρόνο για ιδιαίτερα Η.Υ. Σπάνια το καταφέρνουμε γιατί όταν το παιδί είναι στην Ελλάδα, η μαμά έχει να πλύνει (στην Αγγλία δεν έχουμε πλυντήρια), να σιδερώσει (ούτε σίδερα), να μαγειρέψει (ούτε κατσαρόλες), να ετοιμάσει 1002 πακετάκια για την ξενιτεμένη κόρη (δεν επεξηγώ γιατί θα ξημερώσουμε, ο νοών νοείτω) και γενικά να ετοιμάσει (σκέτο, αμετάβατο). Συνήθως την πιέζω εγώ να κάτσει μαζί μου στον υπολογιστή, αλλά τις προάλλες που ήμουν στην Ελλάδα μου ζήτησε από μόνη της να της δείξω πώς να χρησιμοποιεί τον Γούγλη.

Καθόμαστε μπροστά στον υπολογιστή, της εξηγώ τα προκαταρκτικά, και την ρωτάω τι θέλει να βάλουμε στο κουτάκι για να βρούμε πληροφορίες. Μου λέει, βάλε τον Γιωργάκη (γιατί ο έρωτας και ο βήχας δεν κρύβονται). Βάλαμε τον Γιωργάκη, βρήκαμε τις μύριες ιστοσελίδες, της εξήγησα πώς να τις ανοίγει κ.λπ. Ωραία, λέω, ας ψάξουμε κάτι άλλο για εξάσκηση.

Η μαμά εκτός από τον Γιωργάκη δεν μπορούσε να σκεφτεί άλλο τίποτα που να την ενδιαφέρει, οπότε αναλαμβάνω εγώ: κοίτα, μπορούμε να ψάξουμε για συνταγές. Ας πούμε ότι θέλουμε να φτιάξουμε γεμιστά. Γράφω τη λέξη "γεμιστά", εμφανίζονται περί τα 132.000 αποτελέσματα, ανοίγουμε σελίδες, εικόνες κ.λπ. Η μαμά παρακολουθεί εντυπωσιασμένη, και πάνω που σκέφτομαι ότι την θάμπωσαν οι ιντερνετικές μου ικανότητες, αναφωνεί: ώστε ΕΤΣΙ γίνατε όλες νοικοκυρές!

Sisters, we've been busted.

Αφού επέστρεψα στην Αγγλία, μια μέρα μιλούσαμε στο Skype και τις έδινα οδηγίες για να βρει κάτι βιντεάκια που είχα ανεβάσει στο Flickr. Τα μαθήματα δια τηλεφώνου έχουν ενδιαφέρον, γιατί καθώς δεν ξέρεις τι κάνει ο υπολογιστής της μαμάς, βασίζεσαι στις περιγραφές της, οι οποίες συνήθως αγγίζουν τα όρια του σουρρεαλισμού. Η επιφάνεια εργασίας είναι "το λιβάδι", οι υπερσύνδεσμοι είναι "αυτά τα υπογραμμισμένα", το ημέιλ είναι "το γκουγκλ" κ.ο.κ. Προχθές λοιπόν μου περιέγραφε τι έκανε για να μπει στο ίντερνετ: "πήγα στο λιβάδι, όχι για βοσκή, πάτησα στο στρογγυλό (το e του Explorer εννοεί) και ήρθε αυτή που χορεύει".

Είμαι περίφανη που κατάλαβα με τη μία ότι εννοούσε το Google.


"Μήπως δεν χορεύει αλλά κάνει πατινάζ στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς, οπότε έχεις ανοίξει το Google;"

"Ε ναι, αυτό."

37 comments:

Sourotiri said...

Νταξει καλα εισαι.

Εμενα η γιαγια μου στην μια και μοναδικη της -αποτυχημενη, ως τωρα ομως!!!- αποπειρα να μαθει να χειριζεται πισι, μπερδευε τον καδο ανακυκλωσης και τον ελεγε "κοινοχρηστα" :)

electronic396 said...

epic περιγραφή:)
Όλες οι Ελληνίδες μανάδες(συμπεριλαμβανομένης και της δικιάς μου)έχω την εντύπωση ότι περνάνε σε μια φάση εκμοντερνισμού τώρα τελευταία.Πως αλλιώς άλλωστε θα μπορούν να θαυμάζουν τα καμάρια τους από απόσταση:)

Natassa said...

απίστευτη η μάνα!
θυμάμαι άλλη μια αναφορά που είχες κάνει παλιότερα και μου θυμίζει την μάνα μου!

koulpa said...

xaxaxa εμένα ο πατέρας μου είναι ο νεοτεριστής.. από μια κουβέντα που είχε το 82 με έναν γιατρό ομογενή στο λος άντζελες.. που του είπε ότι ο μη γνωρίζον απο υπολογιστές θα θεωρήται αναλφάβητος.. βρέθηκα με το πρώτο μου πισι το 83.. αλλά του λείπει η υπομονή.. τώρα που 70αρισαν και λένε ν αμαζυτούν λίγο στο σπίτι.. θέλει να μάθω τα σχετικά στη μητέρα μου.. για να του κάνει τη γραμματέα.. :):)
χαχα μια χαρά η μαμά σου.. :):)
καλημερούδιααα :):)

Φαίδρα said...

Η μαμά μου είναι πιό εξοικειωμένη με το DOS λόγω δουλειάς παρά με τα Windows.. οπότε το ότι μπορεί και μπαίνει στο MSN (το οποίο αποκαλεί "Ιντερνετ", άλλωστε γι'αυτήν το Ιντερνετ γιαυτό υπάρχει, για να μιλάει μαζί μου) και να κάνει κλίκ στο παραθύρι να δεί καμία φωτογραφία που της δείχνω, ούτε του παπά.

Α, και ναί. Ετσι ακριβώς γίναμε νοικοκυρές. Αμα περίμενα να μάθω από τη μαμά μου να μαγειρεύω, ακόμα θα περίιμενα..

VAD said...

Συμπαρίσταμαι στη μαμά,το ίδιο ανίδεος κι εγώ,εχω κανει και συνεχίζω να κάνω ιντερνετικές γκάφες ων ουκ έστιν αριθμός:))

Καλημέραααα...

Anonymous said...

και πάλι καλά να λες. υπάρχουν και χειρότερα....

neli said...

Πω πω τι μου θύμισες τωρα!!!!!
Συνομιλία μεσω skype με τους δικους μου οπου αντι να πατήσουν μεγιστοποίηση του παραθύρου πατάν μικρινση και ξεκιναει η αναζήτηση : "Ωχ που πήγες σε χάσαμε"
Μια λύση ηταν παντα να γυρνανε την κάμερα στην οθόνη για να βλεπω και να τους λεω που ειναι το κουμπακι που ψαχνουν.
Το μεγαλύτερο βάσανο ηταν βέβαια η κάμερα να δείχνει την οθόνη και οχι τα παπούτσια τους η το ταβάνι.
Χχαχαχαχαχαχα

Σοφία said...

@ Sourotiri: Εγώ δεν της έχω δείξει ακόμα τον κάδο ανακύκλωσης. Αυτά είναι για προχωρημένους :-p

@ Electronic396: Έτσι είναι. Προκειμένου να βλέπουν τα παιδάκια τους εξ αποστάσεως, έχουν γίνει φίλες με τα πισί.

@ Natassa: Όλες ίδιες είναι. Χεχε.

@ Koulpa: Σωστός ο μπαμπάς! Αλήθεια, στα 70 μαζεύονται στο σπίτι; Καλό αυτό. Σημαίνει ότι υπάρχει ελπίδα και για τους δικούς μου που δεν έχουν στασιό ;-)

Η επόμενή μου κίνηση θα είναι να μάθω στη μάνα μου Excel για να περνάει τις αποδείξεις της εφορίας. Προσπάθησα με τον πατέρα μου, αλλά είναι ανεπίδεκτος.

Σοφία said...

@ Φαίδρα: Εννοείς ότι το ίντερνετ χρησιμοποιείται και για άλλους λόγους; Άκου να δεις πράγματα!!!

@ VAD: Εσύ είσαι πολύ πιο μπροστά από τη μαμά, δεν το συζητώ. Όσο για τις γκάφες, τα λάθη είναι για να μαθαίνουμε, έτσι δεν λέτε εσείς οι δάσκαλοι;

@ Vaggelis: Σίγουρα!

@ Neli: Α ναι, κι εμένα με ψάχνουν να δουν αν ήρθα. Αν δεν εμφανιστεί η φάτσα μου στο παραθύρι είναι σαν να μην είμαι εκεί, κι ας μιλάμε κανονικά επί ώρα.

Αυτό με την κάμερα το κάναμε κι εμείς στην αρχή, αλλά ευτυχώς τώρα οι περιγραφές της μαμάς έχουν βελτιωθεί και δεν χρειάζεται οπτική επιτήρηση :-)

kalo paidi alla... said...

Χαχαχαχα! Το λιβάδιιι! Δέχομαι κι εγώ κάτι περίεργα τηλεφωνήματα από τη μάνα μου τώρα τελευταία που ανακάλυψε κι αυτή τους υπολογιστές, με απορίες του στυλ: πώς γράφεις κεφαλαία?, έβαλα αυτό που ήθελα να ψάξω στο γκουγκλ αλλα δε βγάζει τίποτα (είχε ξεχάσει να πατήσει έντερ!) κλπ...

DaNaH said...

Δεν διάβασα όλα τα παραπάνω σχόλια, αλλά πιστεύω ότι τελικά το συμπέρασμα είναι ότι σε αυτές τις ηλικίες οι γυναίκες σε γενικές γραμμές τα καταφέρνουν καλύτερα από τους άντρες, αν και κανείς θα περίμενε το αντίθετο.

Στην μητέρα μου άνοιξα εγώ mail το οποίο της χρειαζόταν λόγω δουλειάς και ξέρει μια χαρά να λαμβάνει, να κατεβάζει attachments κλπ καθώς και να κάνει αναζήτηση κάτι στο google.

Αντίθετα ο μπαμπάς μου αν και έχει mail με παίρνει κάθε τόσο τηλέφωνο και μου λέει "δεν ανοίγει το msn" (γιατί για κάποιον λόγο από εκεί έχει μάθει να τσεκάρει το mail του). ΚΑΘΕ φορά του λέω μπες από το hotmail και κάθε φορά λέει δεν ανοίγει. Κι ο διάλογος συνεχίζεται "άλλες σελίδες σου ανοίγουν;" και η απάντηση είναι πάντα "τι άλλες σελίδες δηλαδή;". Δεν μπορείς να φανταστείς πόσες φορές έχει γίνει ο ίδιος διάλογος με ακριβώς τις ίδιες ερωτήσεις και απαντήσεις!!! Για τον μπαμπά μου ίντερνετ = email! Και κάθε φορά του λέω δες αν ανοίγει το in.gr ή το kathimerini.gr ή το cosmo.gr; (ψάχνοντας κάτι που μπορεί εύκολα να πληκτρολογίσει!).

Προφανώς είναι και στον άνθρωπο, αλλά η μαμά μου έχει και πολλές φίλες που ασχολούνται με το ίντερνετ, έστω σε αυτά τα βασικά (mail / google), οπότε πιστεύω ότι τα καταφέρνουν καλύτερα!

Anonymous said...

:))) Υπέροχη η μαμά!

DRN 06 said...

Respect στη μαμά!

:-)

Pegasus said...

Η δική μου η μαμά επίσης το προσπαθεί και την καμαρώνω... για συνταγές μαγειρικής ξεκίνησε να το χρησιμοποιεί και τώρα διαβάζει εφημερίδες, βρίσκει εργα κλπ... χαχα, μ'αρέσει πολύ! :)))

Sofia K. said...

Φοβερή η μαμά σου! :-) Εμένα από τους δικούς μου, ο μπαμπάς μου είναι αυτός που ξέρει 2-3 πράγματα κι ενδιαφέρεται να μάθει και περισσότερα, η μαμά μου ούτε πώς ν'ανοίγει τον υπολογιστή δεν ξέρει...Ο πατέρας μου ξέρει να σερφάρει λίγο στο ίντερνετ, να γράφει έγγραφα στο Word και να με παίρνει τηλέφωνο με το Skype (προσοχή όμως, αν τύχει και ανοίξω το παραθυράκι για chat στο Skype, ο μπαμπάς μου δεν καταλαβαίνει γιατί πετάγεται αυτό το πορτοκαλί παραθυράκι που αναβοβήνει - κι εννοείται πως δεν το ανοίγει για να δει τι γράφω...!) Επίσης μια μέρα μου είπε όλο περηφάνεια, "σου έστειλα e-mail!", το οποίο όμως δεν έλαβα ποτέ! Πάντως, το προσπαθεί, κάτι είναι κι αυτό!

The Dark Chef said...

Γειά σου Σοφία! Πολύ απολαυστική η ανάρτησή σου! Γελούσα για κανένα 10λεπτο με τις ατάκες της μαμάς!
Ανάλογες ατάκες θα έλεγε και η δική μου, αν χρειαζόταν ποτέ να της κάνω ιδιαίτερα :-)

Besixdouze said...

Αυτό βρε συ Σοφία μου κι εγώ δεν το έχω καταλάβει.
Λες και πάω στον πόλεμο ένα πράγμα, αν μου ανοίξει καμια μερα κάποιος υπάλληλος του αεροδρομίου τη βαλίτσα δεν θα ξέρω πού να κρυφτώ. Η μισή μου βαλίτσα έχει ταπεράκια! Και τα βάζει και κρυφά!
Αλλά εντάξει, παράπονο δεν έχω, την άλλη μέρα που έχω τυροπιτούλα από τα χεράκια της να πάρω στη δουλειά, το χαίρομαι!

iam said...

"το λιβάδι" ήταν κορυφαίο! να το κατοχυρώσεις γιατί προβλέπω να το χρησιμοποιεί ο Bill Gates και να σέρνεστε στα δικαστήρια! ;)
επειδή δεν βλέπω να πηγαίνω Ελλάδα για κανα χρόνο ακόμη, στείλε μου ενα ταπεράκι!

Anonymous said...

Πάλι καλά να λες. Σε καμιά 10αριά χρόνια που θα έχουμε τα γουιντοους που πετάνε, να δούμε εμείς τι όρεξη και κέφι θα έχουμε να τα παρακολουθούμε.

Φιλιά πολλά Σοφάκι

υ.γ Μια ηλικιωμένη μαθήτρια μου παλιότερα μου έλεγε το backspace Bugs Bunny και μια άλλη Backstage.

Α έχω ακούσει και τον κέρσορα σπόνσορα :))

DonnaBella said...

koryfaio! :-)))
se noiwthw apolytame tis asxolies ths mamas otan to paidi einai ellada.
oso gia to internet, h dikh mou dystyxws de to thelei katholou k krata makria k to mpampa (pou thelei) me th dikaiologia oti zalizetai.

Unknown said...

ΧΑΧΑΧΑ!!!!!!!!!!! Πολυ ωραιο γιατι και γω ειμαι σαν την μαμα σου, εχω 3 χρονια που τον ανακαλυψα και εχω και φεϊς και παιζω μανιωδως φαρμα. Πολυ μ'αρεσουν οι νεες τχνολογιες. Νασαι καλα. και καλα να περνας στη ξενητια.........Φιλακια

Vassilis said...

Μπράβο στη μαμά μαθήτρια και στην κόρη δασκάλα! Μου θύμισες τα μαθήματα που κάνει και η Άσπα στους γονείς της και έτσι ενημερώνονται για τις σκανταλιές των εγγονών τους:)
Καλό βράδυ!

kiki said...

Έχει πλάκα να βλέπεις και να ακούς πώς αντιμετωπίζει ένας νέος χρήστης το κομπιούτερ και το ίντερνετ. Θέλειο να σκέφτεσαι για να καταλάβεις τι εννοεί με τη δική του λογική κλπ κλπ. Εμένα η μάνα μου ΑΚΟΜΑ δεν μπορεί να συλλάβει πώς είναι δυνατόν να γράφουμε λέξεις (έτσι λέει τα μνμτ) σε (κινητό) τηλέφωνο...

Crazy Tourists said...

Κάτι αντίστοιχο ζω, αλλά όχι με τη μάνα μου, με τη θειά μου! Τώρα που βγήκε στη σύνταξη είπε να μάθει από pc και έχουμε συχνές τηλεφωνικές επαφές. Αυτό με το λιβάδι και τα αντίστοιχα είναι χρήσιμο! Θα φτιάξω κι εγώ ένα κώδικα συνεννοήσης ;)
CrazyTourist1

Giannis said...

sofia, uparxoune kai free live meeting programmata, pou sou deinoune th dunatothta, na blepeis kai na douleueis sthn epifaneia ergasias tou allou pc.
px 8a protina dim dim .
bebaia ta apotelesmata den 3erw poia 8a einai, h mhtera mou akoma mou leei ti eixe ginei tote kai o kersoras kiniotan monos tou, ekana install to flash ...

Σοφία said...

@ Kalo paidi alla: Αχ αυτό το enter, όλο προβλήματα δημιουργεί!!

@ Δανάη: Οι γυναίκες είναι πιο επικοινωνιακές, γι' αυτό έχουν περισσότερο ενδιαφέρον για τις νέες τεχνολογίες. Επίσης είναι πιο δεκτικές σε κάθε τι καινούριο, ενώ οι άντρες είναι από τη φύση τους περισσότερο συντηρητικοί.

Η μητέρα μου λέει πως ο κόσμος φοβάται το ίντερνετ γιατί δεν ξέρει πόσο ενδιαφέρον είναι :-)

@ Pegasus: Άντε και σύντομα με μπλογκ εύχομαι!

@ Despinak και Dreamon: Ευχαριστώ, ευχαριστώ!

@ Sofia K: Η προσπάθεια μετράει πάνω από όλα.

Όσο για το πορτοκαλί κουτάκι που αναβοσβήνει, μας πήρε καιρό να το μάθουμε αλλά τα καταφέραμε!

@ The Dark Chef: Είμαι σίγουρη γι' αυτό, οι ελληνίδες μανάδες είναι ατακαδόρικες.

@ B612: Και καλά να σου ανοίξουν τη βαλίτσα στην Ελλάδα, κάτι πάει κι έρχεται. Σκέψου να στην ανοίξουν στο εξωτερικό τι θα τραβήξεις για να εξηγήσεις τα ανεξήγητα!!!

Σοφία said...

@ i: Γεμιστά, τυρόπιτα ή σπανακόπιτα;

@ Freedula: Για το λόγο αυτό προτιμώ να τους δίνω πιο περιγραφικά ονόματα, π.χ. το τετράγωνο με το βελάκι, το μακρόστενο που είναι κάτω-κάτω κ.λπ. Με enter και backspace δεν βγάζουμε άκρη!

@ DonnaBella: Εμείς (εγώ με τον αδερφό μου δηλαδή) δεν τους ρωτήσαμε. Είχαμε ένα παλιό κομπιούτερ, βάλαμε Forthnet, εγκαταστήσαμε Skype και τους φέραμε προ τετελεσμένων γεγονότων. Η μαμά στην αρχή δεν ήταν σίγουρη, αλλά όταν είδε τη συνομιλία με εικόνα, άλλαξε γνώμη. Τους είπαμε ότι είναι και πιο φτηνό από τον ΟΤΕ ;-)

@ Ελευθερία: Μπράβο σου! Μακάρι να ήταν κι άλλοι σαν εσένα.

@ Vassilis: Είδες που το είπα και πιο πάνω; Η ενημέρωση (για παιδιά και εγγόνια) πάνω απ' όλα!

@ Kiki: Τώρα εδώ που τα λέμε δεν έχει άδικο η μάνα σου...

@ CrazyTourist1: Ο ειδικός κώδικας είναι απαραίτητος. Μην την αρχίσεις με τα επίσημα ονόματα, θα ζαλιστείτε άδικα. Και όσο λιγότερες λεπτομέριες, τόσο καλύτερα. Need to know basis, που λένε και οι Αγγλοσάξωνες ;-)

@ Giannis: Θα το κοιτάξω, ευχαριστώ!

rvagos said...

Το νου σου και τα μάτια σου δεκατέσσερα.
Μην την ειρωνεύεσαι γιατί εσύ στην ηλικία της , τα παιδιά σου θα σε έχουν διακτινίσει και δεν θα καταλαβαίνεις τι σου γίνεται.
Λίγο σεβασμό πολύ αγάπη και πολύ μάθημα .
Μαγκάκι!!!
Άντε.

Σοφία said...

Αν με διακτινίσουν (τα παιδιά που δεν έχω) ελπίζω τουλάχιστον να με στείλουν κάπου ωραία :-p

Besixdouze said...

Άσε Σοφάκι, τρέμω κάθε φορά μην μυρίσουν τα ντολμαδάκια οι Γερμανοί ή οι Ελβετοί!!
Δεν ξέρω αν θυμάσαι και τη σχετική διαφήμιση... κάπως έτσι!
Φιλιά πολλά!

rvagos said...

Δεν έχεις άλλα ούτε σκοπεύεις να κάνεις?

konstantinos said...

Αφού έχει διάθεση η μητέρα σου να ασχοληθεί, μια χαρά! Respect!
Πάντως, θα μπορούσες να έχεις χρωματίσει τα πλήκτρα με τις δύσκολες ονομασίες και να τις έλεγες "πάτα το κόκκινο, για να σβήσεις αυτό που έγραψες και το φούξια για να γράφει κεφαλαία".
Αρκεί να κρατούσες κι εσύ αρχείο με τα χρώματα και τις αντιστοιχίες για να μην είχατε μπερδέματα...
Εξάλλου, ένα πολύχρωμο πληκτρολόγιο είναι πάντα πιο ενδιαφέρον από ένα βαρετό μαύρο!!

Σοφία said...

@ B612: Αν στα μυρίσουν μόνο, πάλι καλά. Μην στα φάνε να λες! Χεχε :-)

@ RVagos: Θα δείξει...

@ Konstantinos: Ε λοιπόν το χρωμάτισμα των πλήκτρων είναι κα-τα-πλη-κτι-κή ιδέα και ούτε καν μου είχε περάσει από το μυαλό! Στο επόμενο ταξίδι, θα πάρω μαζί μανώ και θα επιδωθώ. Ευχαριστώ!

konstantinos said...

:-)
Πάντα στη διάθεση της ανθρωπότητας για να παρέχω λύσεις σε καταστάσεις ανάγκης!!

Σοφία said...

Ό,τι και να πω είναι λίγο :-p

Anonymous said...

haha!! Ti glukia mitera pou exeis! Prospathei ^^ kai i dikia mou, an kai spoudase upologistes (kai exei ptixeio) den thumatai tipota epeidi den ergastike s´auti tin kateuthinsi,haha. Kai kathete kathe fora me ta daxtulakia tis kai psaxnei ta grammata. Einai na min gelaseis ? ;P